sunnuntai 6. helmikuuta 2011

Internetmarkkinoinnin tehtävät

Alla lueteltuna internetmarkkinoinnin osuuden kotitehtävät sekä ohjeet ongelmatilanteisiin.

Ruotsalaisen hotellin langattoman yhteyden pettämisen takia tehtävien julkaisu viivästyi kahdella päivällä.

Jottei kenellekään tule tästä paha mieli, tehtävien palautusaikaa on pidennetty viikolla. Tehtävien viimeinen jättöpäivä on siis maanantaina 7.3.2011 aamulla kello 9:00

Huomaathan, että tehtävät merkitty "Guru" on vapaaehtoisia. Ne on tarkoitettu niille jotka haluavat hieman vaativimpia tehtäviä. Jos suoritat "Guru" tehtävän sinun ei luonnollisesti tarvitse suorittaa sen tehtävän perustehtävää, jos et halua.

Tehtävä 1.

Karjaluoto, H., Lehto, H., Leppäniemi,M. ja Mustonen, T. (2007), “Insights into the implementation of mobile marketingcampaigns”, International Journal of Mobile Marketing, 2(2), 10-20.

Hae artikkeli ja tee siitä blogiisi blogikirjoituksen pituinen referaatti

Tehtävä 2.

Etsi ja lue Seth Godinin sähköinen kirja What matters now internetistä.

Kirjoita kirjasta blogikirjoitus. Tyyli on vapaa, voit tehdä siitä perinteisen arvostelun, miettiä miksi kirja on kirjoitettu, etsiä siitä syvempää merkitystä tai jotain aivan muuta.

Kannattaa seurata myös Seth Godinin blogia ja tilata sen syöte.

Tehtävä 3.

Tutustu SOSTAC malliin kirjasta Smith, P., 1999, Stategic Marketing Communications, 2nd Revised ed., Kogan Page tai jostain muusta Smithin SOSTAC-mallin esittelevästä kirjasta.

Kirjoita blogikirjoitus markkinointisuunnitelman laatimisesta, jossa vertaat aikaa ennen internetiä ja aikaa sen jälkeen.

Tehtävä 4.

Tee mahdollisesti kurssilla kesken jääneet tehtävät loppuun.

Tehtävä 5.

Tutustu Augmented realityyn esim. osoitteessa  http://matkailuteknologia.blogspot.com/search?q=augmented+reality

Kirjoita augmented realityn mahdollisuuksista toimialallasi blogikirjoitus.

Tehtävä 6.

Kommentoi vähintään kymmentä muun kurssilaisen tekemää blogikirjoitusta.

Tehtävä 7.

Yritysten edustajat: lisää (tai päivitä ja ota haltuun) yrityksesi Google Mapsiin osoitteessa www.google.com/places

Lisää kartta oman yrityksesi sijainnista omaan blogiisi upottamalla eli embeddaamalla omaan esittelyysi.

Gurut: Lisää organisaatiosi sivu tai blogi Open Directory Projectin sivuille, www.dmoz.org. Muista lukea ohjeet erittäin tarkkaan!

Ei yritysten edustajat: tee itsestäsi profiili www.linkedin.com palveluun ja kerää vähintään 10 yhteyttä “connections”. Lisää tämäm profiilin linkki omaa esittelyysi.


Tehtävä 8.

Kirjaudu blogisi Google Analyticsiin www.google.com/analytics. Varmista, että se toimii. Tutustu ja kirjoita lyhyt blogipostaus ohjelman ominaisuuksista ja mahdollisuuksista.

Gurut:

Voit kirjoittaa jutun Google Analyticsin asemesta myös jostain muusta kävijäseurantaohjelmasta.

Tehtävä 9.

Lisää Googlen Webmaster Tools blogiisi. Ohjeet http://bit.ly/4V10If

Gurut
Lisää blogiisi myös XML sitemap. Ota myös selvää mikä se on;)?

Tehtävä 10.

Etsi yksi onnistunut internet-markkinointi case meiltä tai muualta matkailun, vapaa-ajan tai elämystuotannon alalta. Kampanja voi olla jonkin yksittäisen internet-markkinoinnin työkalun hyödyntämistä tai jos mahdollista monia eri työkaluja yhdistävä kampanja. Casen ei tarvitse olla uusi, kunhan se on mielestäsi tehokas. Kampanjalla tarkoitan jotain erikseen määriteltävää kokonaisuutta eli esim. jonkun alueen tai yrityksen markkinointi hakukoneissa, sähköpostikirjetoiminta tai hakukoneoptimointi.
Kerro meille kaikille mikä oli valintasi ja esitä miksi se on mielestäsi hyvä.

Vastaa ainakin seuraaviin kysymyksiin parhaasi mukaan. Vastauksen pitää olla kattavuudeltaan sellainen, että pelkästään sen lukemalla (ilman, että katsoo linkkejä) siitä saa hyvän kuvan.

  1. Mikä luulet olevan ko. toimenpiteen kohderyhmä?
  2. Mikä luulet olevan ko. toimenpiteen tavoite?
  3. Tarkka kuvaus kampanjasta linkkeineen?
  4. Miten uskot kampanjan onnistumista mitattaneen?
  5. Miten kampanjaa kannattaisi jatkaa?
  6. Mikä oli kampanjassa hyvääMiten olisit sitä kehittänyt


Tehtävä 11.

  • Kun olet tehnyt KAIKKI tehtävät, lähetä minulle sähköposti osoitteeseen ilkka.kauppinen@liiketoiminta.info
  • Noudata annettuja aikoja
  • Otsikoi sähköpostisi otsikolla ”erikoistumisopintojen tehtävät”
  • Kirjoita sähköposti seuraavan mallin mukaan:
  • Tehtävä 1. + tarkka osoite missä tehtävä on
  • Tehtävä 2. + tarkka osoite missä tehtävä on
  • Jne.


Mitä tehdä jos EVOttaa

  1. Etsi ko. palvelun HELP tiedostoista
  2. Kysy ko. palvelun HELP-foorumilta
  3. Kuukleta
  4. Kysy muilta esim. blogin kommenttitoiminnon kautta
  5. Kysy kouluttajalta blogin kommenttitoiminnon kautta
  6. Mailaa kouluttajalle
Edit 6.3.2011

Vaikka olenkin osaa postauksista jo kommentoinut, niin tehtävät tarkastetaan, kommentoidaan ja arvostellaan lopullisesti 3 viikon  sisällä. 

Olen vahvistanut kaikille niille tehtävien vastaanoton, jotka olen 6.3.2011 kello 22.48 mennessä saanut. Jos et ole vahvistusta saanut, lähetäthän mailin uudestaan.

Ne, jotka eivät ole huomisamuun (7.3.2011) kello 9:00 mennessä palauttaneet tehtäviään kokonaan, voivat saada kurssiarvosanakseen korkeintaan 2. 

 28.3 kello 9:00 jälkeen palautuksia ei enää hyväksytä vaan arvosana on hylätty (0).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti